Zaburzenia hormonalne u dzieci. Jak wykryć je wcześnie?

Układ hormonalny odpowiada za utrzymanie w organizmie homeostazy, czyli w najprostszym ujęciu - zbilansowanej gospodarki hormonalnej. Chociaż jego poprawne działanie jest istotne przez całe życie, a bagatelizowanie niecodziennych objawów może kosztować pacjenta uszczerbkiem na zdrowiu, to szczególnie duże znaczenie ma on w wieku dziecięcym i nastoletnim, kiedy organizm dopiero się kształtuje.

Hormony w ludzkim ciele odpowiadają za szereg funkcji i ich zaburzony poziom może nieść za sobą negatywne skutki, których często nie kojarzymy z hormonami. W głównej mierze odpowiadają one za regulację temperatury ciała, poprawny wzrost kości i stymulują syntezę białek. Poza tym, regulują bądź wspomagają pracę wielu organów. W związku z tym, hormony i zachowanie ich odpowiedniego poziomu decyduje o poprawnym wzroście dziecka i poprawnym tempie rozwoju całego organizmu.

Czym objawiają się zaburzenia hormonalne w wieku dziecięcym?

Zaburzenia hormonalne to nic innego jak nieprawidłowości związane z wydzielaniem hormonów przez podwzgórze, jądra, przysadkę, szyszynkę, grasicę, tarczycę, jajniki, nadnercza, trzustkę oraz przytarczycę. Warto zaznaczyć, że u dzieci niewielkie wahania od normy nie muszą oznaczać stanu chorobowego, jednak dobrze by dziecko pozostało pod opieką endokrynologa w wypadku wystąpienia jakichś nieprawidłowości.

Do najczęstszych objawów zaburzeń hormonalnych należą:

• nadmierny, nawracający trądzik;
  • problemy ze snem;
  • biegunka lub zaparcia;
  • przedwczesne pojawienie się owłosienia łonowego (przed 10. rokiem życia);
  • ubytki w szkliwie;
  • chroniczne zmęczenie połączone z bólami głowy;
  • zaburzenia cyklu menstruacyjnego;
  • wypadanie włosów, w tym niekiedy również brwi i rzęs;
  • intensywny, nieprzyjemny zapach potu;
  • opóźnione dojrzewanie płciowe (brak oznak po 13. roku życia);
  • nadwaga.