Podejrzenie astmy u dziecka. Do jakiego lekarza pójść?

Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć astmę, powinieneś umówić się na wizytę u pediatry, który będzie mógł przeprowadzić wstępną ocenę objawów i skierować dziecko do odpowiedniego specjalisty. Ten krok można pominąć, jeśli chcesz skorzystać z opieki prywatnej. Do kogo więc się zapisać? Odpowiadamy w poniższym artykule.

Jaki lekarz diagnozuje astmę dziecięcą?

Jako zespół doświadczonych pediatrów z okolic Warszawy na wizytę prywatną zalecamy udanie się bezpośrednio od alergologa lub pulmunologa dziecięcego. Lekarze tych specjalizacji najczęściej diagnozują i leczą astmę u dzieci. Objęcie opieką pacjenta w ramach NFZ wiąże się natomiast z koniecznością otrzymania skierowania od lekarza pediatry. W celu uzyskania dokładnej diagnozy i planu leczenia, może być konieczne wykonanie testów diagnostycznych, takich jak spirometria, próba wysiłkowa, badanie poziomu tlenku azotu w wydychanym powietrzu, a także testy alergiczne.

Jak rozpoznać objawy astmy u dziecka?

Astma to choroba, która charakteryzuje się nawracającymi napadami duszności. Jest to choroba przewlekła, która często zaczyna się w dzieciństwie. Objawy mogą różnić się w zależności od wieku i stopnia zaawansowania schorzenia. Oto niektóre z najczęstszych objawów astmy u dzieci:

• kaszel, szczególnie w nocy lub wcześnie rano,
  • trudności w oddychaniu, które nasilają się w czasie wysiłku lub podczas narażenia na alergeny,
  • świszczący oddech – pojawiają się specyficzne dźwięki podczas oddychania,
  • ból w klatce piersiowej podczas ataków astmy,
  • uczucie zmęczenia i osłabienia u dziecka nawet mimo braku większego wysiłku.

Astma dziecięca może być kontrolowana za pomocą leków takich jak inhalatory wziewne z kortykosteroidami, leki rozszerzające oskrzela i leki przeciwhistaminowe.